سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

حجت ا… بهروز – فارغ التحصیل کارشناسی رشته کامپیوتر، گرایش نرم افزار، دانشگاه صنعتی اصفهان
امین صفایی – فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم افزار، دانشگاه بربستول
امیر پوریا چاوشی – فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عمران، گرایش راه و ترابری، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

طرح ترافیک تهران –بویژه در سالهای اخیر- موضوع مطالعات متعددی قرار گرفته است که اغلب آنها به چگونگی گسترش این ناحیه در قالب های گوناگون(از جمله طرح زوج و فرد) و یا چگونگی کنترل آن(مانندگذار به سیستم کنترل مکانیزه) پرداخته اند. با این همه آنچه اغلب کمتر مورد توجه قرار میگیرد، رویکرد کلان نگر به حل معضل تراکم بالای جریان ترافیک تهران است که به نوبه خود فلسفه وجودی محدوده طرح ترافیک را در ناحیه بازار در سال ۱۳۵۹ شکل داد. روشهای کاستن از تراکم ترافیک بکمک مدیریت ترافیک متعددند و به محدود کردن تردد ها در یک منطقه مشخص محدود نمیشوند. تردیدی نیست انتخاب منطق نادرست در مواجه با مشکلات، علاوه بر عدم جواب دهی در مسائل، اعتماد عمومی استفاده کنندگان از راه ها را بشدت کاهش میدهد. بخش نخست این تحقیق به بررسی چالش های کنونی طرح ترافیک تهران اختصاص یافته و به مرور اجمالی نقاط قوت و ضعف آن می پردازد. در قسمت پایانی از این تحقیق به معرفی سیستم هزینه ترددERP) پرداخته شده که در آن دریافت هزینه بابت عبور وسایل نقلیه از بزرگراهها و خیابانهای شریانی پرتراکم، بمنظور مدیریت تردد وسایل نقلیه در شبکه معابر شهری(مانند افزایش هزینه تردد در ساعت های پرتراکم) و نیز ترغیب رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تغییر زمان آغاز سفر و یا پرداخت هزینه آن بعنوان ابزاری کارآمد برای کاهش تراکم معابر تهران در نظر گرفته شده است. این سیستم دریافت عوارض الکترونیکی، رانندگان را بهنگام عبور از خیابانهای پرتراکم به این صورت شارژ میکند شارژ بیشتر در ۱- معابر متراکم تر و یا ۲- ساعات با تراکم بالاتر(مانندpeak قسمتی از این مطالعه نیز به بررسی تجربیات مشابه سایر کشورها اختصاص یافته است.