سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی تحقیق در عملیات ایران

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

فرزاد نظری – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات

چکیده:

در جهان امروزی بر اساس دو اصل مهم اقتصادی " صرفه جویی های ناشی از تولید " و " صرفه جوییهای ناشی از مقیاس" ، تخصص گرایی و تقسیم کار اهمیت فراوانی پیدا کرده است و هریک از کشورها یا مناطق مختلف ، با توجه به مزیتهای نسبی ، تولید یک یا چند محصول خاص را در دستور کار خود قرار داده اند.کشورها زمانی میتوانند از مزایای تقسیم کار اقتصادی بهره مند شوند که محصولات تولیدی آنها به موقع به مراکز مورد نیاز حمل شوند و متقابلا کالای مورد نیاز آنها نیز در زمان مناسب وارد شوند.در این فرایند ، نقش و اهمیت لجستیک بین الملل و مدیریت زنجیره جهانی تدارکات به خوبی نمایان میشود. بدیهی است ، اگر کوچکترین خللی در این زنجیره ایجاد شود بسیاری از فعالیتهای تولیدی متوقف خواهد شد و در مورد کالا های حیاتی و ضروری ، لطمات جبران ناپذیری وارد میشود. حمل و نقل جزء اصلی و تفکیک ناپذیر در لجستیک بین الملل میباشد.گستردگی کشورها در پهنه گیتی و لزوم بهره مندی آنها از کالای مورد نیاز در زمان مناسب ایجاب میکند که حمل و نقل در مدیریت لجستیک بین الملل از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و طیف متنوعی از انواع حمل ونقل جاده ای ، ریلی و هوایی و به عبارتی حمل ونقل چند وجهی در خدمت لجستیک بین الملل باشد.با توجه به نقش و اهمیت مدیریت لجستیک در جهان امروز از یک سو و نو پا بودن این تخصص از سوی دیگر و ارتباط تنگاتنگ آن با مقوله حمل و نقل ، لزوم آشنایی آن برای شرکتها و متخصصان پیش از پیش نمایان میشود. در این مقاله در ابتدا نگاهی کوتاه به بحث مدیریت زنجیره تامین داریم.سپس لجستیک، مدیریت لجستیک ، لجستیک بین الملل و به طور مبسوط تری لجستیک الکترونیک را معرفی و در انتها به مفاهیم مدیریت زنجیره جهانی تدارکات خواهیم پرداخت