سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش منطقه ای توریسم و توسعه

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

ایروان مسعودی اصل –
علی اخوان بهبهانی –
دلارام شجاعی باغینی –

چکیده:

گردشگری تنها بخش خدماتی است که فرصت های مناسب را برای تجارت برای تمامی ملل جهان فارغ ازمیزان توسعه یافتگی آنها فراهم می آورد. این نکته ظریف سبب رشد این مقوله خدماتی شده است به گونه ای که از گردشگری به صنعت تعبیر شده است و بعد از صنعت نفت و خودرو صنعت سوم درآمدساز جهان شناخته می شود. این میزان اهمیت، سبب توجه خاص کشورها به توانمندیها و مزیتهای رقابتی و سرمایه گذاری بر آنها شده است. از سوی دیگر بر اساس پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی، تعداد گردشگران در دنیا در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ به ترتیب به یک میلیارد و بیش از۱/۶ میلیارد نفرخواهد رسید و درآمد حاصل از آن به بیش از ۲ تریلیون دلار می رسد که با این رشد ظرف ۱۰ سال آینده ۱۰۰ میلیون نفر به فعالان صنعت گردشگری در سطح جهان اضافه می شود. درآمد جهانی گردشگری سلامت با روندی صعودی از حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۵۶ میلی ارد دلار در سال ۲۰۰۷ افز ایش یافته است، و پیش بینی می شود این روند رشد همچنان با شتاب ادامه یابد. برآوردها نشان می دهد که هر توریست سلامت ۳ برابر یک توریست عادی ارز آوری دارد و وقتی درآمد حاصل از توریسم درمانی در سطح جهانی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار امریکا برآورد شده است و بر اساس برآوردها تنها در منطقه آسیا، این میزان به ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ می رسد. از اینروست که کشورهای مختلف جهان چه توسعه یافته و چه درحال توسعه در این صنعت وارد شده و برای افزایش سهم خود از این بازار پر سود تلاش می کنند. مهم ترین زیرساخت های ویژه برای گردشگری سلامت عبارتند از دانش و فناور ی نو ین پزشک ی، منابعدرمانی نظیر چشمه های معدنی، خاک ها و گیاهان درمانی، برخورداری از شیوه های مورد تایید طب سن تی و چشم اندازهای آرام و روح افزایی که می تواند فضایی برای روان درمانی به شمار آید. تاکنون کشورها یی نظیرآمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئد، پیشتازان جذب گردشگر درمانی بوده اند، اما کشور های آسیایی مانند هنگ کنگ، هند، مالزی، فیلیپین، اردن، سنگاپور، تایلند و امارات متحده عرب ی با ایجاد امکانات درمانی در مجاورت آثار باستانی و چشم اندازهای طبیعی و یا اماکن تاریخی خود در حال افز ایش سهم خود از گردشگری درمانی هستند. آسیا در این موارد از مزیت های نسبی مانند قیت ارزان برخوردار است .از اینرو کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، مالزی،فیلیپین و سنگاپور و همچنین هند توانسته اند با ساماندهی و ارائه خدمات درمانی مناسب در جذب بیماران خارجی از کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان و. . . موفق باشند. برای مثال در هندوستان در سال ۲۰۰۳ تعداد گردشگران درمانی از ۱۵۰ هزار به حدود ۵۰۰ هزار در سال ۲۰۰۵ رسیده است