سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی راهبردهای دستیابی به کشاورزی پایدار

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهسا حسین زاده – کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی- مدیریت کشاورزی ، مدرس دانشگاه پیام نور و د
لیلا میرزاجانی – کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی- مدیریت کشاورزی

چکیده:

تا به امروز برنامه ریزان منابع آبی برای حل مشکل بخش آب از جمله کم آبی توجه خود را به مدیریت عرضه آب معطوف کرده بودند. به دلیل افزایش مصرف آب در اثر عوامل متعددی همچون افزایش جمعیت، افزایش درآمدسرانه، بالا رفتن سطح بهداشت عمومی، رشد فعالیت های کشاورزی و توسعه اقتصادی و اجتماعی لزوم توجه به مدیریت تقاضا در سطح جهانی امری اجتناب ناپذیر است. تلفیق مدیریت عرضه و تقاضا می تواند نقش مؤثری در جهت تطابق تقاضای آب با عرضه آن داشته باشد، همچنین تطبیق این روش های مدیریتی با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه مورد نظر در موفقیت سیاست های مدیریت تقاضا نقش به سزایی دارد. از آنجایی که کشور ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده و بارش باران نیز از متوسط جهانی پایین تر است، لذا چگونگی مصرف آب در حد بهینه آن دارای اهمیت به سزائی است. ابزارهای مدیریت صرفه جویی در مصرف که تحت عنوان مدیریت تقاضا مطرح می گردد، قادرند مشکل کم آبی را تا حد قابل ملاحظه ای مرتفع سازند. مکانیسم قیمت گذاری آب یکی از ابزارهای اصلی مدیریت تقاضا محسوب می گردد، که منجر به صرفه جویی، کاهش مصرف و بهره وری استفاده از منابع آب را افزایش دهد.