مقاله نگاهی بر فرم و نقوش شمعدان های دوره اسلامی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۰ در نقش مایه از صفحه ۹۷ تا ۱۱۰ منتشر شده است.
نام: نگاهی بر فرم و نقوش شمعدان های دوره اسلامی
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شمعدان
مقاله فلزکاری
مقاله دوره اسلامی
مقاله نقوش تزئینی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: فردپور سارا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در بررسی نمونه های هنر فلزکاری، شمعدان به عنوان شیئی کاربردی شناخته می شود که شیوه های ثبت نقوش یر فلز را به خوبی نمایش می دهد. نمونه سفالی متعلق به اوایل هزاره ششم قبل از میلاد اشاره بر سابقه وجود این محصول به عنوان شیئی مهم در تاریخ هنر ایران دارد. در دوره های بعدی از جمله دوره سلجوقی، ایلخانی، مملوک، تیموری، صفوی و قاجار نمونه هایی از آن دیده می شود که خوشبختانه بسیاری از نمونه ها هنوز وجود داشته و در موزه های ایران و خارج از کشور نگهداری می شود. طرح های مختلفی که روی بدنه های منحنی وار شمعدان ها نقش بسته، حاکی هنر هنرمندانی است که بر روی بدنه آنها انواع نوشته ها و تصاویر را قلم زنی و حکاکی و برجسته کاری نموده اند. در قرون اولیه اسلام، طرح و فرم شمعدان ها بسیار حجیم و سنگین بوده که در قرن هشتم و نهم هجری علاوه بر ظرافت خاصی که پیدا کردند از قسمت های متنوع تری نیز ساخته شدند. بررسی نقوش و طرح های تزئینی فلزات اسلامی نگاهی بر ذهن هنرمند و میزان آگاهی و اطلاع کافی او از فلسفه و ایدئولوژی اسلامی و نیز شناخت کافی از تاریخ زمان و سیر تحول و ترقی عقیدتی و میزان رشد و پیشرفت علوم و فنون و صنایع و اوضاع اجتماعی محیطی است. این مقاله، با معرفی نمونه های شمعدان های دوره اسلامی و بررسی نقوش تزئینی روی آن، تصویری از ذهنیت هنرمند فلزکار را در خلق این آثار نشان می دهد.