سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

عصمت السادات طاهری – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
رضا شکری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
فریبا حبیبی راد – کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (MBA)

چکیده:

در سالهای اخیر، انقلابی مشابه انقلاب صنعتی در جهان رخ داده است که جهان را وارد عصر اطلاعات نموده و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشر را دستخوش تحولی عمیق کرده است. مبادلات تجاری در جهان بین افراد و شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی است خارج و به صورت مبادلات الکترونیکی اطلاعات در می آید. تجارت الکترونیک به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زودگذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. تا حدی که گفته می شود عقب افتادن از انی سیر تحول، نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصادی جهانی نخواهد داشت. تجارت الکترونیک دیگر یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت برای موفقیت تجاری در هر زمینه ای در آینده است. در مقاله حاضر، با مرور تعاریف مختلفی که از تجارت الکترونیک وجود دارد، به معرفی انواع مدل های تجارت الکترونیک پرداخته می شود. این طبقه بندی از مدل های تجارت الکترونیک به مدیران سازمان ها، دولت ها و افراد کمک می کند تا با آگاهی و شناخت این مدل ها و با توجه به گسترش سریع تجارت الکترونیک از یک یا چند نوع از این مدل ها در ارتباط با زمینه فعالیت خود استفاده کنند.