سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش منطقه ای توریسم و توسعه

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

عطاءالله زعفرانلو – مدرس گروه جغرافیا- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
مهدی سیلانه – کارشناس جغرافیا

چکیده:

گذار از عصر صنعتی به دوران طلایی عصر اطلاعات، فضای جوامع اطلاعاتی را با تغییر روبرو کرده است. وقتی ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع رسانی به خدمت شهروندان در می آید، باید تغییر در شیوه های زندگی روزمره را به انتظار کشید. گردشگری الکترونیک نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است. امروزه این دو پدیده هر دو از فعالیتهای عمده در ایجاد درآمد و فرصتهای شغلی در جهان به شمار می روند. یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت، در صنعت گردشگری است و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری می تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش تولید ناخالص ملی،منبع درآمد برای دولت، منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد مجبور به تجهیز امکانات و بهره برداری از تکنولوژی های نوین می باشد. اقدام به گردشگری در نواحی مختلف دنیا بدون حضور فیزیکی در آن منطقه، بحث گردشگری مجازی را مطرح می کند. گردشگری مجازی ابزاری است که توسط آن یک گردشگر بتواند در کمترین زمان با کمترین امکانات و صرف کمترین هزینه با کمترین دانش، ظرفیت های گردشگری یک کشور را شناسایی و با یک برنامه هدفمند و طرح هدایت گر از سوی دولت و آژانس ها و مراکز مربوطه به مکانی خاص مسافرت کند.این مقاله توصیفی – تحلیلی بوده و به بررسی گردشگری و فن آوری اطلاعات در بستر گردشگری الکترونیک و ارائه راهکار های توسعه صنعت گردشگری الکترونیک پرداخته است