سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی شناسایی و تبیین راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی در شهرداریها

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محبوبه آرام – فوق لیسانس روانشناسی صنعتی و سازمانی، کارشناسظ حوزه معاونت برنامه ر
داریوش ستایشگر – فوق لیسانس مدیریت شهری، کارشناس معاونت فرهنگی و اجتماعی

چکیده:

صنعت توریسم هم اکنون از جایگاه بسیار خوبی در سطح جهانی برخوردار است و سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می باشد. این صنعت ضمن درآمدزایی بسیار گسترده موجب نزدیکتر شدن ملل، اقوام و فرهنگها به یکدیگر شده است. قابلیتهای صنعت توریسم همه را به این باور رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی است؛ چرا که توسعه گردشگری، بخصوص افزایش تعداد جهانگردان بین المللی، باعث رونق طیف وسیعی از فعالیتهای اقتصادی یا منطقه ای میزبان می شود. توسعه صنعت توریسم، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه است، و از طرف سرشار از دیدنی های طبیعی، باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا با توجه به مطالب بیان شده، این مقاله به بررسی نقش صنعت توریسم درآمدزایی، اشتغال زایی، فقر زایی، توسعه زیرساختها و کارآفرینی می پردازد، همچنین موانع و مشکلات توسعه گردشگری، و راهکارهایی جهت توسعه این صنعت مورد بررسی قرار می گیرد.