سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

محمدرضا پورجعفر – استاد و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس
علی پورجعفر – دانشجوی مهندسی معماری

چکیده:

سرمایه در فرهنگ لغت فارسی به پولا یا متاعی که آن را اساس کسب و بازرگانی قرارمیدهند ، مال ، تمول ، ثروت و قابلیت استطاعت و میدا و اصل معنا شده است سرمایه را در سه شکل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی هم معنا می کنند سرمایه اقتصادی یا خود پول است و یا قابلیت تبدیل به پول و ارز رایج را دارد سرمایه فرهنگی و اجتماعی که حاصل پیشینه ی بسیار طولانی تری نسبت به سرمایه اقتصادی است هم میتواند در شرایط معینی قابلیت تبدیل به سرمایه اقتصادی را پیدا کند و یا بطور غیرمستقیم بستری معتمد برای کسب و یا افزایش بهبود میزان مال و منال گردد. بازارهای ایران با کاربری عمده تجاری و بطور کلی فعالیت های اجتماعی اقتصادی نمونه هایی قابل ملاحظه از فضاهای شهری محسوب می شوند که سرمایه اجتماعی فرهنگی میان نقش بسزایی در وضعیت اقتصادی آنها دارد بازارهای تهران تبریز و اصفهان همچنان شریان اصلی حیات شهری و مرکز فعالیت اجتماعی اقصتادی باقی مانده اند این بازارها از نمونه های موفق و سرزنده بازارهای ایران هستندکه دارای خصوصیات کالبدی و ساختار ویژه ای با سرمایه فرهنگی اجتماعی و اقتصادیمی باشند دراین مقاله نخست به بیشینه مفاهیم سرمایه اجتماعی درخارج از کشور ودرایران اشاره خواهد شد سپس بازارهای سنتی در شهرهای بزرگ همچون تهران تبریز اصفهان از نظر نقش سرمایه اجتتماعی در وضعیت اقتصادی آنها مورد پژوهش قرار خواهند گرفت.