سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

عباسعلی پورآقاجانی سرحمامی – استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
مجتبی بالو – مدرس و مدیر گروه مرکز علمی کاربردی بازرگانی استان گلستان
منیره کلاسنگیانی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائ

چکیده:

کارآفرینی به عنوان مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشورهای توسعه یافته میتواند نقش بسیار ارزشمندی در توسعه اقتصادی جوامع ایفا نماید.مهمترین اقدام استراتژیک برای توسعه کارآفرینی، آموزش آن در بین نیروهای جوان و تحصیل کرده در بخش آموزش عالی است. دانشجویان به عنوان نیروهای متخصص آتی کشور در صورتی که مسلح به مهارت های کارآفرینی باشند، ضمن کمک به حل مسائل بیکاری در جامعه به رشد و توسعه اقتصادی منطقهای که در آن فعالیت های کسب و کاری خود را انجام میدهند نیز کمک میکنند. دانشگاه به عنوان منشاء همه تحولات درجامعه، باید در این امر پیش قدم باشد. لذا پیش از همه باید انتظارات، اهداف و سیاستهای دانشگاه را در تربیت کارآفرین مشخص نمود تا بتوان به یک استراتژی منسجم جهت تربیت نیروی انسانی کارآفرین دست یافت و به نظر میرسد در دانشگاه باید خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی وضرورت رشد و شکوفایی آن به مثابه یک اصل اساسی تلقی شود تا بتوان فعالیتها و برنامههای دانشگاه را با آن همسو و هماهنگ نمود و به آموزش اصول، روش ها و فنون کارآفرینی به منزله یکی از جنبه های اصلی فناوری، به طور بایسته و شایسته توجه شود و با ایجاد روحیه خلاقیت،نوآوری و کارآفرینی به منزله مهمترین هدف راهبردی در دانشگاه، این روحیه به تدریج در فرهنگ جامعه حاکم شود. دیگر زمان آن رسیده است که دست از لایه های خشک، خشن و سیاه رنگ زمین برداشت و آینده کشور را با سلول های خاکستری مغز جوانان مان رقم زد.