سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمد صدیق باور – کارشناس ارشد عمران برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ته
محمدرضا صدیق باور – کارشناس ارشد اقتصاد

چکیده:

با توجه به اینکه دوچرخه تنها مد حمل و نقل سبز محسوب می شود که نه تنها فاقد الایندگی زیست محیطی است بلکه در هسته مرکزی شهرها موجب دسترسی سریع و راحت به کاربری های مورد نیاز می گردد در کلان شهر شیراز که شهری توریستی تاریخی و پایتخت فرهنگی ایران محسوب می گردد و در دنیا شهری با این همه اثار وجود ندارد با توجه به اینکه اکثر مناطق گردشگری در یک محدوده قراردارند لذا دلائلی برای ایجاد خطوط ویژه گردشگری دوچرخه مانند: شناساندن بهتر و بیشتر تمام نقاط تاریخی و گردشگری بودن گردشگر در تمامی فصول مدت زمان تقاضای سفر بیشتر گردشگران توسط این خطوط ساماندهی و شناساندن بهتر و هدفمندتر متمرکز بودن بیشتر نقاط در یک محدوده پس نمی خواهد زیاد رکاب زنند و با دوچرخه انگیزه بیشتر به آنها داده می شود. در نهایت با توجه به مد نظر قرار دادن تمام اثار تاریخی و گردشگری طراحی مسیرهایی را که بتواند بیشترین همپوشانی و دسترسی را به این مناطق داشته باشد را انجام داده ایم تا بتوانیم به مفهوم توسعه پایدار بااستفاده از دوچرخه کاملا دست پیدا کنیم.