سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: یازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

زهره لاریجانی – گروه مهندسی و طراحی مرکز تحقیقات راه آهن
کاظم فروزنده – دبیر کمیته بهره وری مرکز تحقیقات

چکیده:

راندمان انرژی برای راه آهن به معنای کاهش مصرف انرژی و درنتیجه کاهش هزینه های مرتبط با انرژی و انتشار گازهای سمی و آلاینده از جمله گاز CO2 می باشد حمل و نقل ریلی از نظر مصرف انرژی از سایر شقوق حمل ونقلی با صرفه تر می باشد و افزایش راندمان برای راه آهن ها یک موضوع مهم به منظور کاهش سهم آن در تغییرات آب و هوایی آینده گرم شدن کره زمین و اثر گلخانه ای و همچنین صرفه جویی کردن دراین رقابت بزرگ می باشد امروزه بحث بازده انرژی از مهمترین عوامل رقابتی بین شرکتهای سازنده وسایل نقلیه ریلی به شمار رفته و از معیارهای مهم سنجش و مقایسه محصولات ریلی می باشد بعلاوه روند خصوصی سازی درکشورهای اروپایی نیز باعث افزایش فشار برروی شرکت های بهرهبردار برای صرفه اقتصادی و برتری نسبت به رقبایشان شده است. همچنین با توجه به اینکه بین متخصصان درمورد پتانسیل بالای کاهش مصرف انرژی در راه آهن اجماع کامل وجود دارد اپراتورهای ریلی نیز فرصت از دست نداده و شروع به استفاده از این پتانسیل ها نموده اند.