سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش ملی انرژی باد و خورشید

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد خراشاد – کارشناسی ارشد مهندسی دریا
محمد محمدآبادی – کارشناسی ارشد مهندسی دریا
ابوبکر قره باش – کارشناسی ارشد مهندسی دریا

چکیده:

در گذشته، کشتی ها با بادبان ها و شراع ها و به کمک نیروی باد حرکت می کردند. در اواسط قرن ۱۵ میلادی استفاده از بادبان ها برای تأمین نیروی محرکه کشتی ها گسترش یافت به طوری که کشتی های بادبانی به صورت خطوط منظم سفرهای خود را در دریا ها و اقیانوس ها اجرا می کردند. استفاده از بادبان ها در کشتی های تجاری و نظامی یک فناوری استراتژیک منظور می گردید و اهمیت آن تا سال ۱۸۶۰ ادامه داشت، اما با کشف موتور بخار و قابلیت های زیاد آن سیستم رانش بادبانی جای خود را به سیستم رانش بخار داد .اما با توجه به افزایش قیمت سوخت و همچنین تصویب قوانینی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای از سوی سازمان های جهانی، سازندگان کشتی ها به فکر استفاده از انرژی های پاک افتادند.به دو دلیل مهمی که بیان شد امروزه صنعت کشتی سازی در حال انقلابی مجدد در نحوه ی رانش کشتی هاست.در این مقاله سعی شده است انواع سیستم رانشی که از انرژی باد استفاده می کنند را ذکر و نقاط ضعف وقوت هریک رابیان کنیم. همچنین خواهیم دید که اکثر کشورهای اروپایی و ژاپن از چندین سال قبل به فکر استفاده از انرژی باد درصنعت کشتی سازی افتاده اند اما متاسفانه در کشور ما کوچکترین کاری انجام نشده است.خواهیم دید که در این مسیر برخی پروژه ها به شکست انجامیده انداما تجربه ای برای پروژه های بعدی بوده اند .اکثر سیتم ها از مباحث پایه ی مکانیک سیالات بهره گرفته اند و پس از تست مدل و CFD به مرحله ی اجرا درآمده اند میزان بهره وری آنها در مراحل قبل از ساخت نمونه محاسبه می شود و در صورت داشتن بازده ی مطلوب به مرحله ی اجرا در می آید.در آخر می بینیم سرمایه گذاری زیادی در این نوع سیستم شده است و باید کارخانه های ما هم در برنامه ریزی های خود این مورد را قرار دهند.