سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مرتضی خشایی پور – کارشناس ارشد مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ایران
عبدالرضا کرباسی – کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و ت
فریماه صالحی – استادیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران

چکیده:

مسیر ویژه ولی عصر که از مناطق ۶ ،۳ و ۱۱ شهرداری تهران عبور می کند به لحاظ مذهبی – تاریخی (وجود مسجد ایروانی، مهدیه تهران، مسجد منیریه و موزه قرآن) و زیست محیطی (وجود انواع پرنده و ۳/ گونه های گیاهی) مورد توجه شهروندان بوده است. تولید سفر در مناطق مذکور در طی یکسال حدود ۵ میلیون نفر است که معادل ۲۴ % از کل سفرهای تولید شده در کلان شهر تهران است. درمسیر راه آهن تا پل پارک وی مجموعاٌ ۹۶ دستگاه اتوبوس دولتی در طی یکروز حدود ده هزار کیلومتر را بمنظور جابجایی ۹۰۰۰۰ مسافر، طی می کنند. هم چنین سه خط اتوبوسرانی خصوصی در بخشی از مسیر فوق با ۶۸ دستگاه اتوبوس مشغول فعالیت است که در طی یک روز ۴۷۹۰ کیلومتر را بمنظور جابجایی ۴۷۶۰۰ نفر طی می کنند. هم چنین راه اندازی این مسیر موجب شده است تا ۲۷ درصد از مسافرین از بکارگیری ماشین شخصی خود برای رسیدن به محل کار منصرف شوند. عدم تردد این تعداد ماشین سواری موجب صرفه جویی ۱۲/۴ میلیون لیتر بنزین به ارزش تقریبی ۵۶ میلیارد ریال در طی ۳۰۰ روز کاری شده است.