سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

اردشیر احمدزاده – معاون اجرایی اتحادیه قطار شهری کشور
بابک راهنورد – رئیس تشکیلات و آموزش مترو تهران

چکیده:

بحث یارانه های پرداختی به کالاهای اساسی و برخی کالاها همانند بنزین یکی از جدی ترین و اساسی ترین مباحثی است که امروزه توجه کارشناسان کشور را به خود جلب کرده است. اما این مسئله از ابعاد و جنبه های بسیار پیچیده اقتصادی ، اجتماعی ، امنیتی و سیاسی و زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین اقدام در زمینه حذف ، کاهش یا تعدیل این سیاسیتها بدون توجه به مقوله های یاد شده می تواند هزینهای فراوانی بر کشور تحمیل نماید. به طور مشخص در مورد یارانه بنزین ملاحظاتی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن آنها اعمال هر گونه سیاستی مبنی بر حذف یا کاهش شدید یارانه می تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد. برای این که افزایش قیمت (حذف یارانه ها) بنزین کمترین اثر تورمی را اقتصادداشته باشد ، بایستس سیستمهای حمل و نقل عمومی شهر و بین شهری ارتقاء یافته و سیستمهای حمل و نقل انبوه توسعه یابند. از این رو تدوین سیاستهای قابل اجراء و تبدیل آن به برنامه منسجم بسیار حائز اهمیت خواهد یود . آتچه که مبرهن است با هدفمند سازی یارانه ها حمل و نقل عمومی به ویژه مترو با استقبال فراوان مردم مواجه خواهد شد و این امر نیازمند سرمایه گذاری در توسعه زیر ساختها و افزایش ظرفیت خدمت دهی به شهروندان می باشد تا سبب کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از بکارگیری وسایط نقلیه شخصی در مدیریت شهری شود. ینابراین در این پژوهش نیز سعی شده نا اثرات هدفمند سازی یارانها در سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری بررسی و شاخص های اصلی تاثیر کذار دراین بخش شناسایی گردد امید است بتوان در کلان شهر ها گام های موثری در جهت توسعه این سیستم برداشته شود.