سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: همایش شیوه های نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

علی عبدی – عضو هیئت علمی دانشگاه و دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی

چکیده:

نظریه هوش چندگانه MI توسط هوارد گاردنر در سال ۱۹۸۳ در کتاب چهارچوبهای ذهن عرضه شد گفتن این مطلب که هرکس به شیوه خودش باهوش است خلاصه نظریه MI است گاردنر مفهوم سنتی هوش را به عنوان یک وجود ثابت منفرد به چالش کشانده و آن را متشکل از توانایی هایی درنظر می گیرد که جایگاه هر یک در مغز مشخص است و بطور بالقوه امکان تغییر و پرورش دارد گاردنر در نظری خود هیچگونه برنامه درسی یا مدل اموزشی برای کاربرد در کلاس درس ارائه نکرده است اما به دلیل نتایج اثربخشی که این نظریه در کلاس درس داشته در دو دهه گذشته بطور گسترده ای مورد پذیرفته واقع شده است مدارس باشد هدف خود را نیل شاگردان به درک و فهم عمیق قرار دهند و برای رسیدن به این هدف راه هایی پیدا کنند. مفهوم هوشهای چندگانه با تمهید بنیادی نظری لازم امکان یافتن راهکارهای عملی دراین مورد فراهم می آورد.