سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: همایش شیوه های نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

جمال سلیمی – دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
علی عبدی – عضو هیئت علمی دانشگاه و دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی

چکیده:

اگرچه امروزه دست اندرکاران نظام آموزشی در به کارگیری روشهای اثربخش نظارت و راهنمایی نگرشهای مثبت تری نسبت به گذشته کسب کرده اند اما با توجه به محدودیتها و علل متعددی در ابعاد ساختاری منابع انسانی و … تاکنون برنامه ریزی مدون و مشخصی و اقدامات عملی موثری دراین زمینه صورت نگرفته است با اینکه به کارگیری روشهای مناسب نظارت و راهنمایی از وظایف اساسی مدیران آموزشی تلقی می شود اما به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب دراین زمینه راه طولانی در پیش است و هم اکنون بخشی از مسائل و مشکلات معلمان همچنان لاینحل و بلاتکلیف باقیماندها ست چرا که مدیران مدارس در چارچوب های فعلی و روشهای متداول کنونی توانایی پاسخگویی و حل این مسائل و مشکلات و رفع نیازهای معلمان دراین زمینه را ندارند. بنا براین این سوال مطرح می شود که مدیران اکنون در کنار سایر وظایف مدیریتی شان از چه روشهای نظارت راهنمایی می کنند به میزان ارتباط و تاثیر این روشها در اثربخش کردن مدارس تا چه اندازه است