سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مرتضی پرمه – کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی -سازه کشتی،اداره کل بنادر و دریانوردی
ریحانه مهری – کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی -هیدرومکانیک،دانشگاه صنعتی امیرکبی
امیر محسن جناب مهابادی – کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی -سازه کشتی،اداره کل بنادر و دریانوردی

چکیده:

تاریخچه ساخت شناورها با ساختار سنتی با نام رایج لنج توسط لنج سازان (گلافان) مناطق و سواحل جنوبی ایران به بیش از یک قرن می رسد. رشد و توسعه ساخت لنج های چوبی طی سالیان متمادی از ساخت لنج های بادبانی به لنج های موتوردار (معروف به موتورلنج) و همچنین با ورود مصالح جدید همچون مواد کامپوزیت، روند سنتی شناورسازی در ایران را به تولید شناورهای فایبرگلاس سوق داده است. خواص مناسب و بی نظیری همچون نسبت استحکام به وزن بالا، خواص مکانیکی و شیمیایی قابل توجه، مقاومت خوردگی بالا در محیط آب دریا، شکل پذیری فوق العاده در هنگام ساخت، سرعت تولید بالا و سهولت عملیات ساخت باعث گردیده تا مواد فایبرگلاس طی دو دهه اخیر با سرعت چشم گیری جای خود را در بین سازندگان شناورهای سنتی چوبی باز کرده و در مدت نسبتاً کوتاهی مورد استقبال لنج سازان و مالکان شناورها قرار گیرد. اگرچه جایگزینی ساخت شناورهای فایبرگلاس به جای موتورلنج های چوبی به سرعت انجام شده لیکن از مقایسه وضعیت این صنعت با کشورهای خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس کاستی ها، عدم رشد کیفی، ساختار سنتی و دیگر مشکلات موجود به وضوح مشهود است که در این مقاله سعی شده به طور اختصار مهمترین موانع و مشکلات صنایع کشتی سازی فایبرگلاس مورد بررسی قرار گیرد.