سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سمانه براتی – گروه IT دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
مصطفی عابدزاده – دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
شهریار محمدی – گروه IT دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران

چکیده:

بصورت عمومی تجارت موبایل به استفاده از وسایل موبایل برای ا نجام کامل یا بخشی از یک تراکنش بصورت الکترونیکی بواسطه یک سرویس دهنده تجارت برای تبادل کالا یا خدمت که ارزش پولی ایجاد نماید گفته می شود. تجارت موبایل فرصتهای کسب و کار جدید را برای سازمانهای متفاوت ایجاد کرده است با این وجود هنوز هم مسائل و مشکلات زیادی برای سازمان های موجود در ارتباط با پذیرش عمومی از سوی کاربران موبایل وجود داردفاکتورهای بالقوه زیادی وجود دارد که بر موفقیت تجارت موبایل اثر گذار هستند ولی پیش از استخراج فاکتورهای موفقیت تجارت موبایل، فهمیدن دیدگاه کاربر نهایی به سرویس های موبایل اهمیت دارد. در بررسی چگونگی موفقیت تجارت سیار در بازار شناسایی موانع موجود بر سر راه آن اهمیت ویژه ای دارد. تحقیق پیش رو به بررسی موانع توسعه تجارت سیار در ایران می پردازد. برای انجام این کار پس از بررسی ادبیات موضوع، از طریق مصاحبه با جمعی از خبران IT و افراد با تجربه در زمینه تجارت سیار مجموعه ای از عوامل مهم استخراج گردیده است با توجه به نظر کارشناسان عوامل بازدارنده برای پذیرش تجارت سیار در ایران عبارتند از قوانین و مقررات، روال پیگیری خطا، پشتیبانی سازمان ها، اطمینان، فرهنگ، پیچیدگی سیستم ها، آگاهی افراد، هزینه، زیرساخت فیزیکی، دستگاههای سیار