سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

احمد قنبری – کارشناس مهندسی صنایع

چکیده:

امروزه سازمان ها با درک شرایط جهانی به منظور افزایش توان خود برای بقا رشد و پیشرو بودن در رقابت جهانی ناگزیرند که به انواعی از تکنیک های نظام مند و کاربردی مجهز باشند. یکی از تکنیک هایی که با توجه به برگشت عظیم سرمایه، بسیار مورد توجه صنایع و سازمان ها قرار گرفته مهندسی ارزش می باشد. مهندسی ارزش یک ابزار مدیریتی بسیار قدرتمند و مطرح است که برای اصلاح و بهبود مستمر محصولات (کالا/ خدمات) از آنچه تاکنون بوده است به آنچه که باید باشد مورد استفاده قرار می گیرد. بعبارت دیگر بهبود در مهندسی ارزش شامل کلیه امور، موارد، بخش ها و جنبه ها می گردد. هدف مهندسی ارزش حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده و سود جستن از ایده های خلاق برای بالا بردن لرزش کارکردها نزد مشتری بدون فدا کردن خصوصیات اصلی عمده و عملکرد محصول با کمترین هزینه و توجیه اقتصادی لازم است. در این مقاله پژوهشی سعی شده ضمن ارائه مفاهیم مرتبط با مهندسی ارزش ضرورت توجه به ارزش های پنهان اما مهم و هزینه های پنهان گزاف مورد بررسی قرار گرفته و به تاثیر آن در حوزه های پرکاربردی از جمله تفکر ناب مدیریت عملیات طراحی محصول و مدیریت پروژه اشاره گردد.