سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

وحید صادقی – دانشجوی کارشناسی ارشذ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
منصور فخری – استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

چکیده:

بنادر بعنوان دروازه ی تجارت هرکشور از زمان های اولیه شکل گیری هر تمدن شکل گرفته اند استفاده از کانتینرها در جابجایی کالا بویژه در حمل و نقل دریایی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و روز بروز برنقش آن افزودهمی شود در عین حال ماهیت فرایند یاد شده باعث شده تا به رفتار و عملکرد انواع روسازی بنادر به عنوان بستر حمل و نقل کالا توجه نماییم .بندرها و محلهای انبار کانتینر ها برخلاف روسازی های جاده ها در معرض بار استاتیک سنگین بعلتانبار کردن کانتینر ها و بارچرخ زیاد بعلت جاباجیی کانتینرها توسط حمل کننده مخصوص کانتینر از قبیل فرک لیفت ها، جرثقیل های استرادل گانتری کرین ها و غیره هستند لذا روشها و چارتهای استفاده شده برای طراحی روسازی جاده ها برای استفاده در طراحی روسازی بنادر قابل استفاده نیستند. یکی از دستورالعملهای موفق طراحی روسازی بنادر آیین نامه BPA می باشد که نگارنده این مقاله از متد این آیین نامه برای مقایسه استفاده نموده است.