سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

غلامعلی شفابخش – استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
اسماعیل عبداله زاده – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری
Seyed Mehdi Zahrai – Assistant Professor of Civil Engineering at University of Tehran

چکیده:

کشور ما به مرحله ای از پیشرفت رسیده که علاوه بر احداث راه ها، نگهداری از آنها نیز به مسئله ای مهم و حیاتی تبدیل شده است، چالش های اقتصادی موجود در پروژه های نگهداری روسازی راه بخش بسیار حیاتی و سرنوشت ساز در سرمایه گذاری های کلان زیرساختهای حمل و نقل می باشد. با توجه به این نکته که نرم افزارهای معتبر مدیریت روسازی راه مانند HDM-4 ، درتحلیل هزینه های چرخه عمر، بر طبق اصول تئوریهای روش های ارزیابی اقتصادی سود هزینه ،آنالیز اقتصادی خود را انجام می دهند، درک مبانی و نحوه ی آنالیز این نرم افزارها ضروریست. – روش های ارزیابی اقتصادی سود هزینه در علم اقتصاد مهندسی قدمت زیادی دارند و به عنوان نمونه می توان به روشهای نسبت سود هزینه، – – ارزش کنونی، هزینه سالیانه ، نرخ بازگشت و… اشاره نمود. در این مقاله با استفاده از روشهای مذکور، ارزیابی اقتصادی گزینه های تناوبی پیشنهادی تعمیر و نگهداری در چرخه ی عمرروسازی انجام می شود ، سپس نتایج حاصل از هر یک از روش ها با یکدیگر مقایسه می شوند