سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین همایش ملی بهداشت خانواده و اصلاح شیوه زندگی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

آمنه مدرکی – کارشناسی ارشد روانشناسی استاد دانشگاه آزاد شهر
خاطره بیژن – کارشناس روانشناسی دانشگاه آزاد فسا

چکیده:

خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هریک از اعضا آن می تواند کل نظام خانواده را مختل کند. حضور کودک کم توان ذهنی با ایجاد مشکلات مراقبتی برای خانواده و بویژه تجربیات استرس زا برای والدین همراه است چنین وضعیتی مانع از آن می شود که خانواده بتواند کارکردهای متعارف خودنظیر تربیت فرزندان روابط اجتماعی، اشتغال اوقات فراغت و روابط زناشویی را به نحو مطلوبی داشته باشد حضور این کودکان به سلامت و تعادل خانواده آسیب می رساند و خطر بروز عملکرد نامناسب خانواده و والدین را افزایش میدهد وجود کودک عقب مانده ذهنی علاوه بر این که بهداشت روانی مادران را دچار اختلال می کند از نظر جسمی نیز دچار آسیب هایی به صورت ناراحتی های روان تنی می کند تحقیقات اسلوپر و همکاران ۲۰۰۱ نشان داده که تجربه استرس در مادران علاوه بر اینکه با نشانه های روان – تنی همراه است می تواند افسردگی اضطراب و احساسات منفی را در آنها بوجود بیاورد و هرچقدر میزان استرس مرتبط با کود و رفتارهای او بیشتر باشد علائم و نشانه های افسردگی شدیدتر می شود و نیاز به کمک بیشتری دارد.