سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مجید نجفی زرمهری – کارشناس ارشد راه آهن برقی ، جهاد دانشگاهی علم و صنعت
احمد میر آبادی – دکتری برق و سیکنالینگ ، استادیار دانشگاه علم و صنعت ، دانشکده راه آهن

چکیده:

در حال حاضر دربخش حمل و نقل زمینی به ویژه جاده ای مشکلات عدیده ای وجود دارد که نمود روشن این مشکلات در بالا بودن شاخص های انرژیبری و مصرف سوخت قابل مشاهده است و رشد فزاینده مصرفحاملهای انرژی در این بخش در آینده نزدیک به یکی از بحرانهای جدی در کشور تبدیل خواهد شد. همچنین شاخص ایمنی در بخش حمل و نقل ریلی بیشتر از بخش جاده ای می باشد. ضمن اینکه اهمیت راه آهن بعنوان یک سیستم حمل و نقل زمینی مطمئن و با صرفه برای بار و مسافر برای کسی پوشیده نیست. یکی از راهکارهای موفق در این زمینه برقی کردن خطوط راه آهن به منظور افزایش توان کشش ، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری لکوموتیو ، کاهش زمان راه اندازی لکوموتیو و صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت برای راه اندازی و گرم نگهداشتن لکوموتیو و نیز کاهش زمان خارج از سرویس بودن لکوموتیو می باشد. در این مقاله با برسی و مقایسه حمل و مقل ریلی به دو صورت دیزلی و برقی در محور بافق بندرعباس و مقایسه آن با حمل و نقل جاده ای در این مسیر مزایای برقی کردن این مسیر از منظر هزینه های انرژی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.