سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

عباس بحری – پژوهشگاه نیرو
علیرضا کهربائیان – پژوهشگاه نیرو

چکیده:

در راستای انجام پروژه ملی ط راحی و ساخت توربین بادی مگاواتی در وزارت نیرو بعنوان بخشی از اهداف توسعه صنعت باد در کشور، در فاز مطالعات اولیه و طراحی مفهومی ، تعیین ساختار کلی توربین بعنوان یکی از گامهای نخستین مورد توجه قرار گرفت . در این مقاله که بر مبنای مطالعاتمذکور تهیه گردیده است سعی شده است تا ضمن معرفی ساختار و مکانیزم انتقال قدرت در توربی ن های سایز بزرگ به خصوص از نظر وجود یا عدم وجود گیربکس با بررسی پارامترهای مختلف فنی و اقتصادی، جذابیت ها و محدودی تهای هر یک از دو ساختار گیربکس دار و بدون گیربکس نشان داده شود . شناخت هر چه بیش تر پارامتر های تاثیر پذیر از مکانیزم ، در انتخاب توربینی که هم از نظر مشخصات عملکردی و هم از جنبه توجیه پذیری اقتصادی مناسب باشد، کارساز خواهد بود . نتایج و تحلیل های ارائه شده حاکی از آن است که با وجود جذابیت ها ی حذف گیربکس در بهبود عملکرد توربین، محدودیت هایی در زمینه ساخت، تامین قطعه،هزینه ها، حمل و نقل و … وجود دارد که طی این مقاله به بررسی آنها پرداخته شده است.