سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش سراسری صنعت خودرو

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

حامد شایان نسب – دانشجوی باشگاه پژوهشگران جوان واحد دزفول
حجت اله جعفرپور – مربی آموزش کده سما اهواز
زهرا بنی نعیمه – دانشجو

چکیده:

بطور کلی خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتنداز بدنه موتور وشاسی دراصل شاسی یکچهارضلعی است که از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته میشود که قسمت هایی مثل موتور سیستمهای انتقال قدرت و فنربندی سیستم های ترمز و فرمان روی آن نصب می شود شاسی ها انواع و کارایی مختلف دارند که دراین مقاله سعی شده است با بیان مزایا معایب و قطعات بکارگرفته شده دراین نوع شاسی ها با آگاهی بیشتر انتخاب بهتری برای شاسی موردنظر داشته باشیم یکی از قدیمی ترین نوع شاسی مستقل نام دارد که بصورت یک قطعه مجزا طراحی و ساخته می شود و اتاق موتور و گیربکس به همراه دیگ رسیستمهای فنی بصورت جدا به این شاسی متصل و محکم میشوند و امروزه درصد زیادی از خودروهای سواری جهان از شاسی های غیرمستقل استفاده می کنند بنابراین درسازه خودروهای سواری امروزی برای کاهش وزن و افزایش ایمنی شاسی و بدنه را به صورت یکپارچه می سازند و بهترین مزیت این خودروها با شاسی یکپارچه وزن کم آن است و وظیفه تحمل بار را اجزای سازه ای بدنه به عهده دارند و این به معنی استفاده بهینه از مواد با افزایش نسبت استحکام و سختی به وزن می باشد.