سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهرنوش پازارگادی – دانشیار بازنشسته دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دکترای مدیریت
معصومه اطاقی – دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی

چکیده:

هدف این مقاله، مروری بر کتب و مقالات منتشر شده در داخل و خارج کشور در زمینه مفهوم کیفیت و ارتقای کیفی دانشگاهها بوده است و تلاش بر این بوده با نگرش به کیفیت از دیدگاه ها ی مختلف و زوایای گوناگون، این مفهوم روشن تر شود تا در جهت ارتقای کیفی دانشگاه ها با استفاده از مدل های مختلف کیفیت دانشگاهی و بهره مندی از نظرات و راهنمایی های صاحبنظران، رویه های پیشنهادی مدیران و مسئولان دانشگاهی و راهکارهای درون و برون دانشگاهی در جهت بهبود شاخص های کیفیت در دانشگاه الهام بخش باشد. در مقدمه مقاله به بیان فلسفه ها، دسته بندی، نگرش ها، دیدگاه ها و تعریف کیفیت به زعم صاحبنظران پرداخته شده است. قسمت دوم مقاله مربوط به ارتقای کیفیت در دانشگاه است که مدل های ارتقای کیفیت در دانشگاه ها، راهکارهای ارتقای کیفی دانشگاه ها و شاخص های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کیفیت در دانشگاه ها بیان شده است.