سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی شش سیگما

تعداد صفحات: ۲۸

نویسنده(ها):

داود نامی – مدیر عامل شرکت آمار صنعت توس (سهامی خاص
باقر مقدس زاده بزاز – استادیار دانشگاه پیام نور مشهد

چکیده:

همانطور که میدانیم شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات که خطای فرآیند به میزان ۳,۴ در یک میلیون محصول کاهش یابد یعنی در هر یک میلیون محصول تولید شده حداکثر ۳ یا ۴ محصولمعیوب وجود داشته باشد ۰ آیا می دانید چرا پدر شش سیگما ( آقای بیل اسمیت ) در کمپانی موتورولا سطح کیفیت شش سیگما را انتخاب نمود ؟ آیا نمی توانست ۵ سیگما یا ۷ سیگما یا سیگما های دیگری را انتخاب نماید؟و برای رسیدن کیفیت محصولات بهآن سطح تلاش کند ؟ مگر ۳ سیگا که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد کارایی لازم را ندارد ؟ مگر اعتقاد نداریم که باید انحراف معیار و تغییرات فرآیند کوچک باشد پس چرا می گوییم شش سیگما سطح کیفیتیمناسب و عالی می باشد ؟ همچنین آیا می دانید فرآیند واحد صنعتی شما د ر چه سطحی از کیفیت قرار دارد؟ آیا فرآیند تولید واحد صنعتی شما ضایعات تولید می کند ؟ میزان تغییر پذیری فرآیند واحد صنعتی شما چقدر می باشد ؟ آیا به سطح شش سیگما رسیده اید و اگر نرسیده اید هم اکنون در چه سطحی هستید ؟ فرض کنید با فرآیندی روبرو هستیم که تکنیک های کنترل کیفیت آماری و کنترل فرآیند آماری و روشهای کاهش ضایعات و تکنیک های شش سیگما را در آن انجام داده ایمبعد از انجام این روشها بایستی کارایی فرآیند را مورد بررسی قرار دهیم برای اینکه ببینیم فرآیند در چه سطحی از کیفیت قرار دارد . آیا نیاز به بهبود دارد یا به بهترین سطح کیفیت ممکن رسیده ایم ؟ اینها مسائلی است که پاسخ آنها را بایستی در بحث تجزیه و تحلیل کارایی فرآیند بررسی کنیم ۰ ما در این مقاله می خواهیم شاخص هایی را که در تجزیه و تحلیل کارایی فرآیند به کار می روند را مورد بررسی قرار دهیم