سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

سنجر سلاجقه – استادیار ومدیر گروه دکترای مدیریت دولتی .
مریم حسینی گوهری – کارشناس ارشد رشته مدیریت.

چکیده:

در اقتصاد رقابتی و پر از تغییرات بنیادین امروز، کارآفرینی به عنوان موتور و نیروی محرکه توسعه اقتصادی شناخته می شود که می تواند سبب رشد و توسع اقتصادی کشورها، افزایش بهره وری و رفاه اجتماعی شود. این نیاز با الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و الزامات قانونی چشم انداز بیست ساله ضرورت مضاعف پیدا کرده است. نگارنده مقاله را با تعریف کارآفرینی آغاز می کند و در ادامه به ارائه تعاریف کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی می پردازد. تعاریف سازمان کارآفرین، مفاهیم اساسی نهفته در آن، یعنی نوآوری و خلاقیت را و تطابق با محیط را مورد تأکید قرار می دهد که با مروری گذرا بر این مفاهیم، به رویکردهای متداول به کارآفرینی سازمانی و ویژگی های سازمان کارآفرین می پردازد و در نهایت به مدل های کارآفرینی اشاره می شود