سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بهرنگ دریای لعل – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش
ریحانه حوصله دارصابر – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آستانه اشرفیه

چکیده:

در معماری پیش از مدرن به دلیل روند کند و آهسته تغییرات در فن ساختمان و تکنولوژی این تحولات در طول زمان به تدریج جذب و هضم می شده است ومعماری و ساختمان یا تکنولوژی دارای پیوند و یکپارچگی بوده اند. اما در دوره پس از انقلاب صنعتی و با شدت گرفتن رشد تکنولوژی و علم و به دنبال آن تکنیکهای ساختمانی و تحولات سریع آنها پیوند و یکپارچگی معماری و ساختمان گسسته شد. در این میان نقش معماران در ایجاد پیوند و یکپارچگی دوبارهمیان معماری و تکنیک به عنوان یکی از پایه های معماری مدرن بسیار موثر بوده است. در این مجال سعی داریم تا با بررسی سبکهای نوین معماری جهان غرب و مقایسه آنها با یکدیگر ، جهت گیری تفکر غرب در باب تکنولوژی معماری رادنبال کنیم.. حاصل این بررسی ، به ما نشان خواهد داد، که دیدگاه های فلسفی موجود در معماری، چه تأثیراتی در نحوه استفاده و نمود تکنولوژی ، درمعماری داشته و این تأثیرات در حال حاضر چگونه در روند تحولات الگو های رایج معماری جهان نمود پیدا نموده اند، و در آینده احتمالا" معماری چه رویکردی نسبت به استفاده از تکنولوژی خواهد داشت ذکر این نکته ضروری است که نگارنده با توجه به مبانی نسبتاً فراموش شده معماری کهن ایرانی ، پیوند ریشه های معماری ایرانی و معماری روز دنیا راامری ناشدنی نمی داند و حتی بر این باور است که با کنکاش بیشتر مبانی معماری می توان زودتر و دقیق تر در مسیر به روز شدن گام نهاد . روش شناسی تحقیق: – هدف تحقیق :نقد ،تحلیل وبررسی تکنولوژی در معماری معاصرایران وجهان از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان این رشته – نوع تحقیق : تحقیق تفسیری _ تاریخی تدوین چهارچوب تفسیر: -۱ تحلیل روایتهای تاریخی -۲ مدارک تاریخ معاصر -۳ تحلیل ساختاری