سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور

تعداد صفحات: ۲۴

نویسنده(ها):

محمد رسول قاسمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) دانشگاه اصفهان
آرشام شرفایی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) دانشگاه اصفهان

چکیده:

بسیاری از سازمان ها قادر به حل مشکلات طبیعی و غیر طبیعی خود نیستند و تنها هنگامی که فشارهای محیطی و رقابت فشرده آنها را مجبورکند، به کارآفرینی سازمانی به عنوان راه نجات روی می آورند،که به دلیل کمبود زمان و تغییرات پیچیده ی بازار، فرصت زیادی برای نهادینه کردن کارآفرینیِ سازمانی نخواهند داشت و حتی ممکن است دچار مشکلات پیچیده تری شوند. در این مقاله سعی شده است، متدولوژی یازده مرحله ای کاربردی جهت تبدیل شدن به سازمان کارآفرین، با کمترین مقاومت سازمانی استخراج شود. این متدولوژی با استفاده از موردکاوی، مشاهدات، تحقیقات کتابخان های و زیرسیستم های روش ادیزس، طی دو سال استخراج شده است. در ابتدا شش جزء مؤثرکه عبارتند از فرآیند، افراد، مأموریت- دیدگاه، ساختار، زیرسیستم های سازمان و بازار که برای کارآفرینی سازمانی نیاز هستند و میل به عدم یکپارچگی دارند، بسط داده شده است و سپس یازده مرحله ی تغییرِ سازمانی جهت یکپارچه نمودن این اجزاء، همراه با مطالعات موردی برای هر مرحله معرفی شده است. زمانی که یازده مرحله ی تغییر، بار اول اجرا شود بسیار کند و سخت خواهد بود، پس از آن با تکرار مراحل این چرخه، تغییرات، فرهنگ کارآفرینیِ سازمانی را نهادینه خواهد کرد و سازمان همواره در دوران تکامل کارآفرینی باقی خواهد ماند.