سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: همایش شیوه های نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

کامران جانفشان – عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
نرگس بیات – دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد رشته ی تکنولوژی آموزشی
محمدرضا مهدوی – دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد رشته ی تکنولوژی آموزشی

چکیده:

با ظهور و توسعه ی پدیده ی فناوری اطلاعات و ارتباطات IT روند تحولات جهانی با شتابی بیشتر با محوریت عنصر اطلاعات و دانایی در حال گسترش است این پدیده هرچند از محیطهای نظامی آغاز و به مراکز دانشگاهی منتقل شده اما دیری نپایید که عرصه های اقتصادی تجاری و حتی سیاسی کشورها را نیز با توسعه ی تجارت الکترونیک وایجاد دولت الکترونیک و … متاثر ساخت. اینک بیش از یک دهه است که در عرصه ی تعلیم و تربیت پا نهاده و نظامهای آموزشی و محیطهای تحصیلی را نیز به چالش فراخوانده است با توجه به سرعت گستردگی و عمق تحولات ناشی از فناوری اطلاعات شناخت مختصات این پدیده ومدیریت آگاهانه و هوشمندانه ی آن می توان یکی از مهمترین راهبردهای دست اندرکاران آموزش در کشور باشد و فرصتی برای بازسازی نظام اموزشی آموزش و پرورش و تحول در فرایند یاددهی – یادگیری فراهم آورد. مهمترین خصوصیات و ویژگی فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT تکیه بر تولید اشاعه و پردازش اطلاعات در دسترس قرار دادن آن برای همگان در کمترین زمان ممکن با حداقل هزینه ها و همه ی زمان و ها و مکان ها است.