سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش بین المللی مبدلهای گرمایی در صنایع نفت و انرژی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدرضا مزدیان فرد – استادیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان
الهه بهران وند – دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه کاشان

چکیده:

با نظر به اهمیت جرم گرفتگی مبدل های پیش گرمکن در واحد تقطیر نفت خام، به عنوان یکی از دلایل اصلی اتلاف انرژی در پالایشگاه ها، پژوهشی به صورت مطالعه میدانی در جهت بررسی فنی جرم گرفتگی در مبدل های پیش-گرمکن واحد تقطیر ۱ پالایشگاه اصفهان، انجام گردید. در این مطالعه، با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات متمایزِ ثبت شده مورد نیاز، نمودارهای فرایندی زنجیره پیش گرمکن و تجهیزات واقع در مسیر سیالات گرم کننده نفت (به-طور جداگانه برای هر گروه از مبدل ها) مطابق با آخرین تغییرات در واحد تهیه شد. جدولی شامل اطلاعات مکانیکی تمامی مبدل های زنجیره تنظیم گردید، و نمودارهای روند تغییرات برخی از متغیرهای مرتبط با جرم گرفتگی پیش-گرمکن ها ترسیم شد. داده های مربوطه برای تعیین مقاومت جرم گرفتگی در پیش گرمکن ها حتی المقدور جمع آوری گردید و اندازه گیری های لازم انجام شده و نمودارهای مقاومت جرم گرفتگی بر حسب زمان برای برخی از مبدل ها رسم گردید. صفحه گسترده ای با قابلیت محاسبه مقاومت جرم گرفتگی در مبدل های پیش گرمکن نوع E طراحی شد. با استفاده از داده های بالا، گزارش بازرسی فنی از تعمیرات اساسی و سوابق موجود در دفاتر پالایش، و آنالیز نمونه -های جمع آوری شده از جرمِ بجامانده در پیش گرمکن ها، روند جرم گرفتگی برای هر گروه از مبدل ها تفسیر شد. نتایج نشان می دهد به طورکلی مقاومت جرم گرفتگی با گذشت زمان، کاهش فشار عملیاتی و افزایش دمای نفت، افزایش می یابد. بیشترین میزان جرم گرفتگی در مبدل های E-155A-B که بعد از نمک زدا و قبل از مخزن انبساط ناگهانی قرار دارند مشاهده شدکه وجود ۸۰% ترکیبات غیرآلی مانند CaSO4 در جرم سمت لوله های آنها، بر عملکرد نامطلوب نمک زدا و امکان دوفازی شدن سیال جاری در سمت لوله ها دلالت دارد. نصب مبدل های E-251A-B با هدف کاهش دمای سیال ISO.F. در پوسته های E-155A-B، تأثیر بسیار کمی بر میزان جرم گرفتگی این مبدل ها داشته، ولی دمای ورودی به کوره را در حدود ◦C 5 بهبود داده است.