سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی یافته های نوین در مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محسن ایزدی نیا – استادیار مهندسی سازه
حمید حمیدنیا – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه

چکیده:

امروزه با توسعه سطح زندگی انسانها و نیاز به فضای مطلوب لزوم احداث سازه ها با رفتار لرزه ای معین بیشاز گذشته مورد توجه است هدف اصلی از طراحی سازه ها تامین مقاومت، سختی، پایداری و شکل پذیری است بویژه در طراحی های جدید شکل پذیری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. استفاده از سیستمهای بادبندی یک روش متداول مقاوم سازی ساختمان ها در برابر بارهای جانبی می باشد درانتخاب هندسه بادبند طراح باید محدودیتها و اهداف دیگری را کهعمدتا غیر سازه ای است مدنظر داشته باشد پذیرش هرگونه سیستم جدید مقاوم در برابر بار جانبی مستلزم انجام ازمایشات مختلف و تحلیل های دقیق می باشد در کشور ما با وجود ازمایشات کم انواع متنوعی از بادبندهای ابتکاری رواج یافته که هیچ گونه ضابطه ای در مورد آنها وجود ندارد یکی از این مهاربندها موسوم به مهاربندهای دروازه ای می باشد که مشابه مهاربندهای V وارونه شورن می باشد با این تفاوت که جهت تامین فضای باز شو هر ضلع شورن به صورت خط شکسته در امده و محل شکستگی ها به وسیله عضو دیگری به گوشته اتصال تیروستون وصل می شوند مهاربند دروازه ای به لحاظ تامین فضای باز معماری به مهاربند نوع شورن ارجحیت دارد ولی سختی آن کمتر است و امکان کمانش خارج از صفحه آن وجود دارد. دراین پژوهش به بررسی رفتار لرزه ای این سیستم با مطالعه برروی ضریب رفتار آن پرداخته می شود.