سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش بین المللی و ششمین همایش مشترک انجمن مهندسی متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

شکوفه تجلی – دانشجوی کارشناسی ارشد متالورژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
خلیل رنجبر – دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
مهدی عزیزیه – استادیار دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

چکیده:

جوشکاری تعمیری عمدتاً در صنایع کاربرد داشته و با جوشکاری آزمایشگاهی و معمول متفاوت است. در این تحقیق،جوشکاری فولاد زن گنزن مارتنزیتی ۴۲۰ به روش قوسی گاز- تنگستن مورد مطالعه قرار گرفت. این فولاد در ساخت پره های توربین بخار نوع کم فشار به کار برده م یشود و با توجه به شرایط کاری آن که در معرض سایش و خوردگی قرار دارد، تحت تعمیر قرار میگیرد. از فلزات پرکننده مارتنزیتی (ER 420آستنیتی (ER 316L و ER 309L واستیلایت ۶ برای بررسی خواص جوش استفاده شد. استیلایت ۶ یکبار با زیرلایه ER 309L و یکبار بدون آن به کار برده شد. میزان سختی در مناطق مختلف جوش، فلز پایه و منطقه متأثر از حرارت مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش شارپی نیز انجام و سطح شکست آنها مورد بررسی قرار گرفت. از دستگاه سایش پین روی دیسک جهت ارزیابی مقاومت سایشی استفاده گردید. نتایج بررسیها نشان میدهد با اعمال لایه میانیER 309L رقت آهن در پوشش استیلایت کاهش یافته، سختی و مقاومت سایشی افزایش مییابد. نتایج تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی حاصل از سطوح ساییده شده نشان میدهد که مکانیزم تغییر شکل پلاستیکی و ورقهای شدن، از مکانیزم های غالب سایش این نمونه ها میباشند