سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

فتح اله امی – تهران، استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
سعید جوان – تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
سیدوحید حسینی – تهران، دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سیدشهاب الدین علویون – تهران، کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

چکیده:

با توجه به اینکه دما یکی از عوامل تاثیرگذار در رفتگی مواد ازالکترودهای شمع است، در این تحقیق دمای الکترودهای شمع در موتور دوگانه سوز با استفاده از سوخت گاز طبیعی و بنزین و درشرایط مختلف کارکرد موتور اندازه گیری شد تا علاوه بر شرایط کاری موتور، تاثیر نوع سوخت بر دمای الکترودهای شمع نیز بررسی شود. بر اساس نتایج آزمون، دمای الکترود مرکزی نسبت به الکترود منفی در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ درجه کمتر میباشد. همچنین بیشینۀ دمای شمع در سرعت ۶۳۸۰ دور در دقیقه و شرایط بار کامل، با استفاده از سوخت گاز طبیعی رخ میدهد. در این شرایط، دمایالکترود منفی به ۹۶۰ درجۀ سانتیگراد میرسد و دمای الکترود مرکزی، ۱۹۵ درجه سانتی گراد نسبت به سوخت بنزین افزایش پیدا کرده است. این افزایش حدود ۲۰۰ درجهای باعث افزایش نرخ رفتگی در الکترودهای شمع میشود و تاثیر بسزایی در کاهش عمر مفید شمع دارد که لزوم استفاده از شمع با انتقال حرارت بیشتر (شمع سردتر) را در موتورهای دوگانه سوز نشان میدهد