سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

مریم متکا – دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت مالی
آمنه دیلمی – دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت مالی

چکیده:

کارآفرینی را می توان فرآیند کشف، ارزیابی و استفاده از فرصتها بمنظور تولید کالاها و خدمات قابل ارائه درآینده دانست. شرکت های دانش بنیان به بنگاه هایی اطلاق می شود که فارغ التحصیلان دانشگاه ها را استخدام کرده و بافت اصلی آنرا متخصصین تشکیل می دهند و عامل اصلی ایجاد درآمد در آنها دانش است تا منابع طبیعی یا سرمایه و یا نیروی کار غیرماهر. امروزه شرکت های دانش بنیان زمینه جذب و تقویت استعداد کارآفرینی را فراهم می کنند و در مقابل، گسترش کارآفرینی نیز نقش حیاتی در بهبود و رقابتی کردن کسب و کارهای کوچک ایفا می نماید . در مقاله حاضر ابتدا به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و با اتکا به نتایج تحقیقات به شباهتهایی شامل نقش آموزش، نقش منابع مالی، نقش نیروی انسانی و نقش نوآوری اشاره شده است. و در پایان با استفاده از این نتایج به ارائه پیشنهادات کاربردی از جمله اینکه برای بستر سازی کسب و کار دانش بنیان ایجاد برنامه های آموزشی مدون مرتبط با کار آفرینی، حمایت مالی و سرمایه گذاری مولد در حوزه صنایع دانش بنیان یکی از مهمترین اقدامات لازم در تجاری سازی است که باید به آن برای پیشبرد اهداف کارآفرینی و کسب و کار دانش بنیان توجه داشت و تدوین قوانین برای حمایت از فکرهای نوآورانه نیروی انسانی و همچنین بررسی نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه موضوع مورد نظر را، در نظر داشته باشند.