سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی میرزا گل تبار روشن – عضو هیات علمی آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سا

چکیده:

به دلیل عدم امکان تقویت مناسب سازه های بتنی با مصالح سنتی، همواره چالش های بسیاری در خصوص ترمیم، مقاوم سازی و بهسازی سازه های بتنی وجود داشته است لذا تقویت این سازه ها با مواد کامپوزیت (که از روش های نوین ترمیم و تقویت این سازه ها محسوب می شود) از نیازهای جامعه مهندسی امروز بوده و باید عملکرد این مواد در حالات و شرایط مختلف بررسی گردد. در این طرح پژوهشی، ضمن مرور مطالعات انجام شده توسط محققان پیشین، نتایج پژوهشی آزمایشگاهی بر روی تیرهای بتنی (در رده های مختلف مقاومتی، علی الخصوص رده های مقاومتی بالای بتن)، که با یک یا چند لایه پلیمر با الیاف کربنی و شیشه ای (موسوم به کامپوزیت CFRP و GFRP) با آرایش های مختلف مسلح شده اند، ارائه می گردد. نمونه های آزمایش شده شامل ۴۲ تیر بتن آرمه با مقطع مربع شکل با ابعاد ۱۵*۱۵ سانتی متر و به طول ۱۰۰ سانتی متر و مسلح شده با ۴ عدد میلگرد نمره ۸ می باشد که ۲ نمونه از این تیرهای بتنی، بدون تقویت و به عنوان تیرهای مرجع، تحت اثر بارگذاری قرار گرفته اند. از سایر نمونه ها، یک نمونه با تقویت کامل زیر تیر (ناحیه کششی)، ۲ نمونه با تقویت پلکانی زیر تیر (ناحیه کششی)، یک نمونه با تقویت کامل زیر و اطراف تیر (ناحیه کششی و ارتفاع تیر) و ۲ نمونه با تقویت پلکانی زیر و اطراف تیر (ناحیه کششی و ارتفاع تیر) می باشند. همچنین ۲ نمونه نیز به صورت مورب (در اطراف و زیر تیر) تقویت شده است. ۲ نمونه دیگر نیز با دو لایه و سه لایه از الیاف پلیمری تقویت گردید. عملیات تقویت تیرها، یکبار با GFRP و یکبار با CFRP صورت گرفته است و این آزمایشات با بتن رده ۳۵ و ۵۵ مگا پاسکال انجام شده است. نتایج حاصله نشان می دهد که میزان تحمل لنگر خمشی در تیرهای بتنی با تقویت در زیر تیر، تا ۸۵% و با تقویت در زیر و جان تیر تا ۹۲٫۵% افزایش می یابد. همچنین تحمل نیروی برشی نیز تا ۴۲% افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه میزان تغییر مکان و کرنش نیز تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد داشت و حداقل ۱۹% کاهش می یابد.