سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی وارث وزیریان – دکترا – شرکت سازه پردازی ایران
جلال الدین سیاسرنژاد – کارشناسی ارشد – شرکت سازه پردازی ایران

چکیده:

جابجایی و پهلوگیری بارجها توسط یدککش و یا سایر شناورهای مشابه، شکل ظاهری خاص آنها و عدم وجود قوس در بدنه، و نیز سخت کنندههای پیرامونی موجب میشود پهلوگیری آناه در مقایسه با سایر شناورها با اندازه و تناژ مشابه متمایز بوده به طوری که باعث آسیبهایجدی به سیستمهای ضربهگیر متداول در بنادر شده است. در مطالعه حاضر به مسائل مربوط به پهلوگیری این گونه شناورها پرداخته شده ودلایل آن بررسی میشود. در پایان نیز با توجه به این دلایل و بر اساس توصیه مراجع و نیز تجربیات به دست آمده در داخل کشور، راهکارهای عملی جهت جلوگیری از این مسائل ارائه میگردد. این راهکارها شامل پهلودهی استاندارد، استفاده از سیستم ضربهگیر پیوسته، استفاده از ستونک نصب ضربهگیر، شیبدار نمودن قسمت فوقانی آن و نیز استفاده از فرانتال قریم بر روی ضربهگیرهای منفرد میباشد