سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: پنجمین همایش ملی مدیریت پسماند

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

فرهام امین شرعی – دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیق
مسعود منوری – استادیار دانشکده انرژی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تح

چکیده:

یکی از معیارهای سنجش اثر بخشی مدیریت حمل و نقل، مسیر یابی و سایل نقلیه می باشد. مساله مسیریابی وسایل نقلیه همراه با پنجره زمانی (VRPTW) یکی از موضوعات بسیار پر کاربرد در این حوزه محسوب می شود. از آنجاییکه یکی از پر هزینه ترین بخ شها در فرایند مدیریت پسماند حمل و نقل و جمع آوری پسماندها می باشد، لازم است که به طور علمی کوتا هترین مسیر حرکت جمع آوری پسماندها را که دارای بیشترین پوشش نرخ جمع آوری در مناطق تحت پوشش است محاسبه گردد. شایان ذکر است یکی از مواردی که تا به حال در این زمینه از آن بحث بوده است انتخاب مسیر از روش سعی و خطا بوده است که در این مقاله سعی شده است با استفاده از اصول پنجره زمانی ( Time Window ) و تهیه نقشه های GIS کوتاه ترین مسیر حرکت انتخاب و برگزیده گردد. شهر جدید اندیشه در فاصله ای نزدیک در ۳۰ کیلومتری محور غرب و جنوب غربی تهران، مکان یابی و احداث شده است. وجود شبکه های ارتباطی مناسب چون آزادراه و جاده تهران – قزوین و جاده های شهریار به اشتهارد و تهران به رباط کریم از سمت جنوب و همچنین مسیر راه آهن شهری تهران – کرج از سمت شمال این شهر را از دسترسی های مناسبی بهره مند ساخته است. بافت شهری اندیشه حول محورهای ارتباطی درو نشهری آن شکل گرفته است و از بافتی خطی- شطرنجی تبعیت می کند. تحقیق حاضر در فاز ۳ شهر اندیشه صورت گرفته است و در نهایت مناس بترین مسیر برای حرکت خودروهای حمل پسماند در این شهر ارائه شده است.