سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مطهره عباسی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی
سید محمد حسینی – استاد، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

مسیریابی سیستم های حمل و نقل عمومی سریع، تعیین امتدادی برای حرکت وسیله نقلیه عمومی سریع با کارایی بالا و حداقل عوارض در یک شهر است. تلاش های اخیر در زمینه طراحی خطوط و مسیریابیسیستم های سریع اکثراً در جهت استفاده از روش های ابتکاری و فرا ابتکاری سوق یافته است. این روش ها به علت فقدان پیچیدگی ها و سرعت عمل بالای خود در حل مسائل مختلف مورد توجه محققین قراردارند. ازجمله الگوریتم های جدیدی که درسال های اخیر برای افزایش سرعت محاسبات و نیز مدل سازی بکار گرفته شده است، شبکه های عصبی می باشد. برتری عمده شبکه های عصبی نسبت به محاسباتکلاسیک این است که نتایج مورد نیاز با تلاش کمتر و در زمان کوتاهتری قابل حصول است. بنابراین برای مسائلی که مستلزم محاسبات طولانی هستند، بسیار مفید و مؤثر واقع می گردند. در این مقاله مسیریابیخطوط مترو با استفاده از شبکه های عصبی مورد بررسی قرار گرفته است. شبکه عصبی بررسی شده در این تحقیق، شبکه هاپفیلد پیوسته می باشد که برای مسائل بهینه سازی با محدودیت، مورد استفاده قرارمی گیرد. در پایان، روشارائه شده در قالب یکمطالعه موردی ارزیابی شده است.