سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در عمران، معماری و مدیریت شهری

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بیت اله بدرلو – استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم دکتری عمران سازه
کسری قدرت آبادی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

چکیده:

افزایش مداوم جمعیت در شهرهای بزرگ و تراکم حمل ونقل، محدودیت های فضا و نیز پاره ای ملاحظات نظامی، سیاسی و اقتصادی موجب معطوف شدن توجه بسیاری از کشورها به احداث سازه های زیرزمینی شده است. با توجه به توسعه روز افزون سازه های زیر زمینی و هزینه های فراوانی که برای ساخت هر یک از این سازه ها صرف می گردد و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری و خطری که در صورت آسیب دیدگی آنها متوجه جان مردم می شود، لازم است که پایداری آنها در برابر خطرات ناشی از زلزله مورد مطالعه قرار گیرد. در این تحقیق پس از نگرشی اجمالی به تاریخ صنعت سازه های زیر زمینی و آسیب های گذشته این سازه ها در زلزله، به بررسی تعاریف مربوط به تونلها و نیز مشخصات کلی امواج زلزله و نحوه تاثیر آنها برسازه های زیر زمینی پرداخته و با نگاه ویژه ای به بررسی مساله پایداری تونل ها و ایستگاه های زیرزمینی مترو و همچنین بررسی نتایج حاصله در دنیا بر روی تونل ها در جریان وقوع زلزله ها اشاره می گردد