سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدمحمدامین امامی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی EMBA دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در عصر حاضر که از آن عموماً به عنوان عصر اطلاعات یاد می شود ، دارائی ها و تولیدات فکری نیز در کنار و حتی گاه بیش از دارایی های فیزیکی از اهمیت بالایی در موفقیت یا شکست سازمان ها و حتی ملت ها به حساب می آیند . در این میان در کنار تولید دانش ، تجارت دانش نیز به یکی از فرایندهای معمول تبدیل شده است که طبیعتاً در هر تجارت و انتقالی بحث قیمت گذاری از اولیه ترین مسائل این فرایند به حساب می آید. در این مقاله به مروری بر انواع روش های قیمت گذاری دارایی های فکری با روش پیمایشی پرداخته شده و همچنین برخی اقسام دارایی های از جنس فناوری و شکلی از شیوه ارزش گذاری آنها بررسی شده است. در پایان نیز پیشنهاد شده است تا از اجرای همزمان چند روش برای هر دارایی ، سیستم به بهبود براوردهای کیفی تر براساس نتایج کمی تر ها اقدام نماید