سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

فائقه ایران نژاد – شرکت پژوهنده نیرو اصفهان
مهدی معلم – شرکت پژوهنده نیرو اصفهان

چکیده:

اگرچه مشارکت مشتریان در بازار برق کار آسانی نیست اما شرکت فعال آنان، بازارهای برق را رقابتیتر و پر بازده می نماید و به بهبود عملکرد بازار و افزایش ایمنی سیستم کمک میکند. حضور مشترک در بازار و استفاده از رو شهای مدیریت مصرف مطابق عملیات بازار، که هم منجر به مصرف بهینه ی انرژی الکتریکی شده و هم حالت رقابتی بازار را حفظ نماید تاثیرات مهمی در کاهش قیمت برق در بازارهای الکتریکی داشته، قابلیت اطمینان شبکه را بهبود می بخشد و به روانی فعالیت بازار، کمک شایان توجهی مینماید. در این مقاله، روش های مدیریت مصرف برق (DSM) در سیستم تجدید ساختار شده شامل: رو شهای تشویقی؛ برنامه های EDRP ،DB ،I/C ،DLC A/S وCAP و رو شهای تعرفه زمانی؛ برنامه های CPP ، RTP ،TOU تحت عنوان پاسخگویی بار (DR) ، مورد بررسی قرار گرفته است و ؛ مثالهایی از بازارهای برق در سایر کشورها که این روش های را به کارگرفته اند، همراه با نتایج به دست آمده شرح داده می شود. رو شهای مذکور هنوز در بازارهای دنیابه طور کامل به اجرا درنیامده است اما بعضی از این روش ها در چهار بازار کشور آمریکا (آلبرتا، کالیفرنیا، نیویورک وتگزاس) اجرا گردیده که نتایج قابل توجهی در پی داشته است