سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

ناصر پوراکبرشریفی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، ته

چکیده:

استفاده از میراگرهای TADAS و ADAS در سازه ها ضمن کاهش وکنترل پاسخ های نیروئی و تغییر مکانی سازه موجب اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی وارد بر سازه در حین وقوع زلزله می باشد. علاوه بر موارد فوق، این میراگرها دارای ویژگی ها و محاسنی می باشد که استفاده از آنها در سال های اخیرمورد توجه طراحان و مهندسان سازه قرار گرفته است. بررسی کارائی و توانائی این میراگرها در کنترل و بهبود پاسخ های سازه توسط محققین زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن معرفی و بررسی نتایج این تحقیقات، مقایسه ای نیز بین رفتار سازه های مجهز به این نوعمیراگرها و رفتار سازه های دارای سیستم باربر جانبی دیگر بهعمل آید و در نهایت یکی از روشهای پیشنهاد شده برای طراحی این میراگرها معرفی و ارائه گردد. آزمایش ها و تحلیل های انجام گرفته نشان دهنده عملکرد بسیار موثر و پایدار این میراگرها در کاهش وکنترل نیروها وتغییر مکان های ایجاد شده در سازه مجهز به آن حین وقوع زمین لرزه می باشد