مقاله مروری بر تعارض حقوق دانشجو و بیمار در آموزش بالینی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۳ در اخلاق پزشکی از صفحه ۱۱۵ تا ۱۲۷ منتشر شده است.
نام: مروری بر تعارض حقوق دانشجو و بیمار در آموزش بالینی
این مقاله دارای ۱۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آموزش بالینی
مقاله حقوق بیمار
مقاله اخلاق پزشکی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: عبدالملکی محمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: افشار لیلا
جناب آقای / سرکار خانم: مومنی صدیقه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تعارض بین اولویت های آموزش علوم پزشکی و مراقبت از بیمار و حفظ حرمت بیمار از مشکلات و مسائلی است که در فرایند آموزشی بالینی پیش روست. در آموزش بالینی نیز مثل سایر عرصه ها اصول اخلاقی احترام به فرد، سودرسانی، عدالت و عدم زیان رساندن باید مد نظر قرار گیرد. مطالعات نشان می دهند که آموزش بالینی از ۳ رکن اصلی پزشک، دانشجو و بیمار تشکیل شده است. در این میان با توجه به هدف مطالعه، چالش های مربوط به دو رکن درگیر در فرایند آموزش بالینی یعنی بیمار و دانشجو مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا با استفاده از منابع موجود مشکلات مرتبط بیان شده و برای آن ها راه کارهایی نیز آورده شده است. با در نظرگرفتن این نکته که در فرایند آموزش، حضور پزشک و دانشجو کاملا آگاهانه و با رضایت کامل است پس حضور بیمار در این فرایند نیز باید کاملا آگاهانه با رضایت کامل صورت گیرد. برای کاهش تعارض بین آموزش به دانشجو در بالین و رعایت حقوق بیمار، آموزش اصول اخلاق حرفه ای و مهارت های برقراری ارتباط و منشور حقوق بیمار به دانشجویان ضروری است. در مورد بیمار نیز باید در بدو ورود به مراکز درمانی اطلاعات کافی در مورد حقوق بیمار به صورت مقتضی در اختیار وی قرار گیرد.