سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی مدیریت پسماند

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

فاطمه وثوقی – شرکت آمایش و توسعه شرق
سعیده خزایی –

چکیده:

پسماندهای تولید شده درمناطق گردشگری به دلیل وجود مسافران فصلی و جمعیت غیرساکن بخصوص درتعطیلات اعیاد و روزهای ویژه از نظر کیفی و کمی از روند عادی برخوردا رنیست دراین مناطق معمولا وزن و حجم زباله تولیدی گردشگران بسیار بیشتر از پسماندتولید شده توسط ساکنین منطقه می باشد بنابراین مدیریت پسماند دراین مناطق استراتژی مخصوص به خود را می طلبد درمحدوده مورد مطالعه شاندیز منطقه نمونه گردشگری وجود تعداد زیاد رستورانها و مراکز گردشگری مقدار و نوع پسماند را دچار تغییرات اساسی کردها ست طبق برآوردهای انجام شده درسال ۹۰ تعداد گردشگری که بطور متوسط روزانه به شهر شاندیز وارد می شوند حدود ۱۳۰۰۰ نفر یعنی دو برابر جمعیت ساکن در شهر می باشد دراین مقاله براین است که راهکارهای جدیدی برای مدیریت پسماند ها درمناطق گردشگری ارایه شود بطوریکه پسماندها نه تنها یک مساله تهدید آمیز برای منطقه و جلب توریست نباشد بلکه خود فرصتی برای جذب انواع گردشگر شود.