سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۲۷

نویسنده(ها):

حیدر لطفی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
فاطمه زالی – دانشجو کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم
کبری ابوالفتحی –

چکیده:

گردشگری یکی از بخش های مهم اقتصادی ، اجتماعی است که در کنار خود کارکردهای فرهنگی بسیار ارزشمندی نیز به همراه دارد.اما کسب این مزایا و مطلوبیت ها زمانی امکان پذیر است که کلیه عوامل و متغیرهای تأثیرگذار در امر گردشگری شناسایی و اولویت بندی شده و متناسب با آن سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم صورت گیرد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در گردشگری شهرستان قم انجام گرفت. این تحقیق از نوع پیمایشی است و پرسشنامه، ابزار اصلی تحقیق می باشد و علاوه بر پرسشنامه، انجام مصاحبه های عمیق و اکتشافی در جهت جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق از دیگر روش های مورد استفاده در این تحقیق می باشد. توسعه گردشگری مذهبی، متغیر وابسته این تحقیق می باشد. نتایج مطالعه نشان می دهد که از بین متغیرها و عوامل مورد مطالعه توانمندسازی نیروی انسانی، اسکان گردشگران (ساخت هتل و هتل آپارتمان)، سرمایه گذاری بخش خصوصی، ایجاد هتل های ویژه بانوان، برگزاری نمایشگاه های گردشگری، ایجاد مجتمع خدمات رفاهی، ترویج فرهنگ گردشگری در بین مردم، ایجاد فضای بازی بین کودکان و تقویت خدمات عمومی گردشگری تأثیر بیشتری در توسعه گردشگری مذهبی کلان شهر قم دارند. ارائه برنامه های آموزشی تخصصی برای کارگزاران و متولیان صنعت گردشگری استان و ترویج فرهنگ گردشگری برای عامه مردم از طریق رسانه های جمعی و تقویت زیرساخت های گردشگری استان از جمله مراکز اقامتی و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی از جمله پیشنهادهای این تحقیق می باشد.