سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی هواشناسی و مدیریت آب کشاورزی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

نیما توکلی شیرازی – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان پردیس بینالم
غلامحسین اکبری – استادیار گروه عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده:

آبی که در مراحل مختلف تولید یک کالا استفاده می گردد آب مجازی (Virtual Water) ذخیره شده در کالا نامیده می شود تجارت جهانی کالاها یک جریان بین المللی از آب مجازی را به وجود می آورد که اصطلاحاً تجارت آب مجازی نامیده می شود. بسیاری از کشورهای واقع در مناطق خشک و نیم هخشک با واردات مواد غذایی، بخشی از آبی را که برای تولید داخلی محصولات مورد نیاز است را برای استفاده در سایر مصارف حفظ می کنند. عدم اصرار بر خودکفایی در بخش کشاورزی و روی آوردن به واردات محصولات پر آب بر علاوه بر حفظ منابع آبی کشور م یتواند بستری برای تولید و صادرات محصولاتی که نیاز آبی کمتری را دارا هستند، مهیا گرداند. بازنگری در سیاست های مدیریت منابع آب با استفادهاز مفاهیم آب مجازی و پتانسیل عظیمی که در این بخش وجود دارد م یتواند بسیاری از مشکلات آب را با صرف هزین ههای کمتر و در زمان کوتاه تر حل کند. در این مقاله ضمن ارائه سه سناریو در ارتباط با تجارت بین المللی محصولات غذایی، برترین راهکار انتخاب و توصیه های تکمیلی به منظور ایجاد شرایط برتر در واردات آب مجازی به کشور ارائه گردیده است.