سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین همایش ملی مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

هما غفوریان – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر،اسلامشهر،ایران
اعظم نیکوکار – دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه ، ایران

چکیده:

مدیریت دانش مجموعه ای از فرآیندها برای فهم و به کارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمان است مدیریت دانش رویکردی ساخت یافته است که رویه هایی را برای شناسایی ،ارزیابی، سازماندهی،ذخیره و بکار گیری دانش به منظور تامین همه نیازها و اهداف سازمان برقرار می سازد. سازمان های قرن ۲۱ مدارس و شرکت های کوچک یا خیلی بزرگ ،در این اندیشه اند که از اطلاعات و دانش به منظور ایجاد ارزش افزوده مستمر برای کارکنان خود به نحو موثر و کارآمدی بهره گیرند. مدارس از جمله سازمانهای دانشی از سالها قبل تا کنون در کار مدیریت دانش بوده اند . در واقع معلمان نمونه های خوبی از مدیران دانش هستند .از سوی دیگر مدیریت مدرسه محور به مشابه یک راهکار محوری در نظام آموزش و پرورش بر اصولی مبتنی است که استقرار و پایبندی به آن زمینه های اعمال مدیریت دانش موثر را فراهم می سازد. در این مقاله ،ضمن توصیف مفاهیم مدیریت دانش و فرآیند آن ، از کار بست تلاش های گسترده برای سازمان دهی دانش و سرمایه های فکری یک سازمان تا بررسی اصول وراهکارهای مدیریت مدرسه محور، حرکت آگاهانه وهدفمند مسئولان مدارس به سوی مدرسه محوری ، جهت استفاده توسعه دانش سازمانی در مدارس را مورد توجه قرارداده ایم